Under senhösten läste fröken läste Carin Gerhardsens roman Pepparkakshuset (2008) och drabbades svårt av det som det första kapitlet levererade. En fruktansvärd händelse där ett tjugotal sexåringar binder fast en klasskamrat vid en lyktstolpe, piskar honom med hopprep och kastar sten på honom. Detta är dock inte det värsta. Det värsta i händelsen är att klassens lärare går förbi utan att ingripa.

pepparkakshuset

Som sagt, detta tog hårt på fröken och ett temaarbete började planeras… Ettorna fick bli försökskaniner i detta arbete och de har under en period läst inledningskapitlet och diskuterat detta i omgångar. De har sett den amerikanska dokumentären Bully som väckte starka känslor hos dem. Även denna diskuterades ut och in. De har sett och diskuterat avsnitten om mobbning i Utbildningsradions program Ramp.

Har vi då bara diskuterat? Å nej! Av Pepparkakshusets inledningskapitel har det blivit tidningsartiklar som skildrar händelsen. Det har även skrivits känsloladdade reportage om den då sexårige Thomas som nu träder fram och berättar om sitt liv och hur händelsen i barndomen har påverkat honom.

Med hjälp av autentiska tidningsartiklar, sedda filmer och klipp och egna erfarenheter har eleverna dessutom skrivit debattinlägg i mobbningsfrågan. Eleverna har fått välja perspektiv själva vilket har inneburit att de skrivit i roller som föräldrar, mobbade, lärare eller medlöpare.

Planen från frökens sida är att övertyga eleverna om att publicera sina alster här på bloggen – vi får se hur det går…

Genom detta arbete har eleverna tränat att skriva olika genrer, de har diskuterat både oförberett och förberett. De har läst och lyssnat… Mer om arbetsgången, uppgifterna och betygskriterier hittas här. (Vill en låna och använda det? Varsågod!)

bully_project