Jag har under min tid som förstelärare (fast jag inte vill bli kallad det!) försökt indoktrinera mina kollegor vad gäller användningen av Google. Det har gått från skett lite i smyg  till att idag bli lite av skarpt läge – mer om detta strax.

Varför har jag lagt krut på just Google? I vilket syfte?

Det är först och främst Google Drive jag kämpar för och användningen av de verktyg som Drive har, i synnerhet Dokument. Dokument är ett fantastiskt redskap om man vill jobba formativt med eleverna.  Tänk så här: du ger eleverna en uppgift, t ex att skriva en miljöbeskrivning. De öppnar ett Google-dokument och delar detta med dig (antingen så att du får kommentera, eller redigera) på en gång. Då kan du som lärare – i realtid – följa elevens skrivprocess och hjälpa eleven vidare om den kört fast och ge konstruktiv kritik.

Eller så öppnar eleven ett Google-dokument, skriver och delar sedan med dig och du kan i lugn och ro kommentera det som eleven skrivit under lektionen och därmed ge konstruktiv feedback till eleven. Detta dokument kan gå fram och tillbaka mellan elev och lärare så många gånger som krävs för att både elev och lärare ska vara nöjda med resultatet.

Ett Google-dokument är också ett bra alternativ vid grupparbeten då läraren kan se vem som skrivit vad och sedan kan ett Google-formulär användas vid utvärdering av arbetet.

Jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta, men jag låter nog bli… Åter till syftet. Att använda Google i undervisning och lärande är effektivt och man kan lägga användandet på olika nivåer utifrån vad man vill uppnå. Det är ett utmärkt redskap för formativ bedömning då det är väldigt användarvänligt och förhållandevis enkelt för både lärare och elever. Syftet med min kampanj är att få kollegorna att bli ÄNNU mer formativa i sitt tänk kring undervisning.

Idag har jag, som jag skrev ovan, skickat kampanjen in i skarpt läge. Tidigare har jag skapat en mapp  och delat den med mina kollegor, med åtkomst via länk. I denna mapp placerade jag två dokument: en lista där lärarna skulle skriva in sina gmail-adresser och en ”idé-lista”. Den senare är ett verktyg för ständiga förbättringar (en tom kopia finns här).  En del av lärarna har varit ”på” och skrivit in både idéer och mejladresser medan andra har avvaktat av olika anledningar och idag försökte jag ”tvinga” in dem i dokumenten genom att köra en gemensam kort genomgång av dokumenten och Google Drive.  Dessutom hade jag på förhand skapat en undermapp där minnesanteckningar från våra APT:er sparas så att alla har lätt åtkomst till dem.

Efter genomgången hade nästan alla fyllt i sina adresser och varit in och åtminstone läst idélistan. De som innan genomgången inte hade någon gmail-adress fick hjälp med det efteråt och därigenom även en privatlektion i Drive-användning.

Mellan genomgången och ”privatlektionerna” hade jag en pratstund med några elever. När jag ursäktade mig när att jag var tvungen att lämna dem med orden ”nu måste jag gå, jag ska vara lärare till några andra lärare” kom frågan som ett brev på posten: ”Hur är det att lära lärare saker?”

Mitt svar? ”Det är en utmaning – för både mig och dem.”  Situationerna är likartade, men frågorna som ställs är olika; på olika nivåer. De flesta elever har någon sorts känsla för hur datorn fungerar och hur saker hänger ihop; de ser logiska sammanhang – ”om jag klickar i den rutan så händer det” – medan lärare många gånger har en inbyggd rädsla för att klicka och testa. De är dessutom medvetna om sin rädsla och den utökas genom att de inte vågar fråga – ”man vill ju inte visa sig okunnig”. Dessa rädslor vill jag försöka arbeta bort hos mina kollegor. Vi har tidigare kommit fram till att ett öppet klassrumsklimat är den optimala grogrunden för lärande – och detta vill jag få fram även hos kollegiet. Man ska våga fråga och man ska våga klicka. Rädslan för att göra fel och dessutom ligga någon till last är alldeles för stor och detta vill jag försöka avhjälpa. Faktum är att det känns som att jag är en bit på väg redan.

Så, kontentan av detta inlägg:

  • Google-dokument är ett bra verktyg för ett formativt arbetssätt
  • Våga klicka! Det gör inget om det blir fel! (⌘+z eller ctrl+z funkar ju ibland i alla fall.)