Första jobbveckan ägnades till stor del åt att förbereda elevernas första vecka som skulle präglas av värdegrundstänk. Vi hann även med en ”studiekväll” där sommarläsningen ventilerades. Sommarläsningen bestod i att genom ett antal bildspel samt Christian Lundahls föreläsningar ta sig an Dylan Wiliams ”Att följa lärande” (2013).  Med andra ord stod formativ bedömning på agendan.

Samma dag som studiekvällen gick av stapeln fick vi en föreläsning om ständiga förbättringar av  Lars Thorin och detta var till stor hjälp inför kvällens arbete. Thorin väckte våra sommartrötta hjärnor och tankebanor och detta ledde till givande diskussioner under kvällen.

Ett mål med denna studiekväll var att alla lärare skulle inventera sin verktygslåda och många – om inte alla – kom fram till att de jobbar formativt på något sätt. Jag gick runt och lyssnade i de olika grupperna – som var ihopsatta helt random – och märkte att de diskussionsfrågor jag delat ut ledde till vidgade samtal om lärande, lärstilar, undervisning i stort och smått och kollegor delade med sig av tips till varandra.

På det hela taget var det en mycket lyckad kväll där vi fick hålla på med något vi varit svältfödda på: diskutera pedagogik!